🗣 “Een van mijn reels moet viral gaan, dan ben ik echt goed bezig op Instagram of TikTok.... Dat hoor ik dus regelmatig..... Maar weet je wat het probleem hier is? -Naast dat ik het hiermee niet eens ben!-
-WACHT, SIJN, WAT IS VIRAL GAAN? Wanneer je reel meer van 10K views heeeft.. dan vind ik het al viral.. maar ga je echt viral dan wordt je video 25K+ keer bekeken-
👉🏼 Wanneer je reel viral gaat betekend dat niet perse meteen iets goeds voor jouw bedrijf..
👉🏼 Viral gaan betaald niet de rekeningen...
👉🏼 Een viral reel is natuurlijk mega leuk... maar draagt deze wel bij in waarde, hebben jouw ideale klanten hier wat aan?
Mijn eerste viral reel ging was mijn zwangerschapsaankondiging 2.5 jaar geleden.. dus had totaal GEEN relevante inhoud voor mijn bedrijf of mijn droomklanten en had niets met mijn bedrijf te maken. Mijn doel van het delen van deze reel was ook niet viral gaan, maar dat was, het delen van mijn aankomende zwangerschapsverlof met mijn volgers en klanten.
Maar.. wat gebeurde!
Ik kreeg er HEEL VEEL volgers bij (100+ en de reel werd bekeken door 11.7K mensen! https://www.instagram.com/reel/CSKWrCiDMmP/)
Na de eerstvolgende post met inhoud gericht op mijn droomklant vertrokken langzaamaan bijna al deze volgers weer, want ik deelde niet de 'mamacontent' waar zij in eerste instantie mij voor zijn gaan volgen.
Wat had ik eraan dat deze reel viral ging? NIETS!
Was het wel belangrijk de inhoud van de reel te delen? JA!
Droeg deze bij aan het doel waarmee ik postte op Instagram? NEE
Zou ik deze reel nog eens plaatsen? JA!
Ja ik zou 'm nog eens posten, omdat het belangrijk is dat mijn klanten en volgers weten dat ik tijdelijk niet bereikbaar ga zijn in de komende maanden. Hoe leuk is het om als social media coach te laten zien wat je daarmee kunt doen?
Daarmee heb ik ook een voorbeeld gecreëerd waarbij je kunt zien dat viral gaan geen einddoel hoeft te zijn.
Misschien is het leuk om mijn best presterende reel (dus klantenmakende reel!) nog even met je te delen, gewoon om het verschil te laten zien.
De reel waardoor ik de meeste nieuwe droomklanten kreeg is deze:
Deze reel werd 1500 keer bekeken https://www.instagram.com/reel/CnARiHHq_AX/
1500 Keer bekeken, dit leverde me toen 9 nieuwe klanten op, die reageerde via een priveberichtje binnen een week na het posten van deze reel.
Zo oordelen we vaak over content van anderen, "kijk, onze collega heeft maar 200 views" maar je zult nooit weten wat het hen daadwerkelijk opleverde, want 200 mensen, dat zijn er ook mega veel! Kijk dan! Dat kúnnen genoeg potentiële klanten zijn!
Comments